maandag 14 maart 2011

Week 14 - KT1b

Dinsdag 8 Maart - 4e uur - Instructielokaal
&
Woensdag 9 maar - 4e uur - Werkgebied

In een normaal lokaal geef ik ze vandaag les over persoonlijke voornaamwoorden. De klas is druk wanneer ik begin met de les en de uitleg worden ze stil. Echter wanneer ik iets op het bord schrijf zien de leerlingen hun kans om te gaan praten.
...
Ik kan wel doorgaan met het beschrijven van de les maar alle vorige posts over KT1b hebben dat al wel gedekt.
Mijn lessen voor deze klas zijn een mengelmoes van aandacht, rumoer, stemverhef, uitsturen, verplaatsen enzovoorts.
Het ene moment is deze klas prima bezig, het andere moment zijn ze met iets heel anders bezig. Op woensdag bijvoorbeeld, begon halverwege de les en mijn uitleg een klas aan de andere kant van de gang 'lang zal ze leven' te zingen. Hierdoor verviel de hele concentratie die de klas op dat moment had.

De mentor van deze klas heeft mij in de pauze eens geadviseerd hoe ik de klas aan moet pakken. Ik moet duidelijk zeggen wat ik wil en verwacht en wat de leerlingen moeten doen. Dit heb ik woensdag ook toegepast. Ik vertelde dat ik wil dat ze stil zijn als ik praat, dat ze naar anderen luisteren, vinger opsteken als ze iets willen zeggen enz. Als ze zich hier niet aan houden dan worden ze uit de les gestuurd.  Hier waren ze het allemaal mee eens. Maar al snel daarna gebeurt er iets op de gang en de hele klas laat het werk liggen en begin daarover te praten  of iets anders te doen. In deze drukte kon ik iedereen wel gaan waarschuwen en er uit sturen, wat dus nergens op slaat! Om maar aan te geven hoe onmogelijk deze klas soms is.

Coach's Quotes:
- Je begint met nakijken, let er op dat je de beurt geeft, tollereer niet dat ze door de les roepen.
+ Op een gegeven moment bereikt de drukte haar hoogtepunt, je stuurt iedereen terug naar zijn/ haar plek, prima! Zo heb jij in elk geval overzicht.


ABC
Aan de hand?
Tot nu toe werken alle manieren om een klas stil te krijgen, en om orde te houden niet. Misschien tijdelijk maar de klas stampt er zo over heen.
Belangrijk voor mij?
Het maakt me een beetje moedeloos. Deze lessen vreten energie. Ik geef ze bijna met tegenzin.
Conclusie?
Zoals mijn coach mij al gezegd heeft; de juiste manier aanvoelen en toepassen komt met de jaren. En naar mijn idee helpt het ook als de klas al bekent met je is aan het begin van het schooljaar, als vaste leraar is het anders dan als stagiair!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten