P-Taak 4

What's it like, being young in India, or the US or in Australia?

Inleiding

“Bij Engels doet zich nog een ander probleem voor. De leerlingen worden in het dagelijkse leven vooral geconfronteerd met beelden uit de Noord-Amerikaanse samenleving. In veel leergangen Engels wordt vaak als beginpunt Groot Brittannië gekozen, daarnaast is de aandacht verdeeld over de Verenigde Staten, Australië en andere Engelstalige landen. Vooral via tv en internet krijgen leerlingen informatie over de Amerikaanse samenleving. Amerikaanse soaps en videoclips bepalen voor een groot deel de beeldvorming bij de jeugd…”
- Moderne vreemde talen in de onderbouw, H7, blz. 210

Het overgrote deel van de Engelse lessen die gegeven worden in het middelbaar onderwijs in Nederland richt zich voornamelijk op Groot Brittannië, daarnaast komen andere Engelstalige landen ook aan bod maar niet met grote mate. De beeldvorming, zoals hier boven benoemd, wordt echter bepaald door Noord-Amerikaanse producten. De jeugd groeit op met Amerikaanse series en artiesten maar als ze eenmaal beginnen met Engels ligt de focus niet op de VS maar op Engeland. Dit creëert een wereld van verschil.

Lesdoelen


- De leerlingen kennen de geschiedenis van het Britse Rijk
- De leerlingen weten wat voor soort leven hun leeftijdsgenoten hebben in India, Australië en de VS
- De leerlingen kunnen onderzoek doen naar een specifiek onderwerp en dit in de vorm van een presentatie presenteren


Opbouw


Les 1: Great Britain & its colonies - een vragenlijst over typerende dingen van India, Australië, Groot Britannië en de VS
Les 2: Lezen + kijken/ luisteren The British Empire; rise + fall
Les 3: Spreken 'Funny Facts about the 3 colonies'
Les 4: Schrijven 'A typical day in New York'
Les 5, 6:  Werken aan opdracht
Les 7, 8: Presenteren eindresultaat

Uiteindelijke opdracht


De leerlingen werken in tweetallen aan een onderzoek naar een door hun gekozen onderwerp. In en buiten de lessen werken ze zo naar een presentatie waarin ze hun bevindingen aan de rest van de klas presenteren. Dan wel als presentatie of als folder o.i.d.

Deelnemende klassen


TH1a & TH1b

Beoordeling
De moeite gestopt in lessen 1 t/m 4 helpen mee in de beoordeling van het eindproduct.
Deelname in de lessen wordt beoordeeld met een 'goed', 'voldoende' of 'slecht'
Elke slecht haalt 1 punt van presentatie cijfer
Elke voldoende doet niks
Elke goed geeft 1 punt aan het presentatie cijfer

Hebben ze op hun presentatie een 6 en daarnaast een goed, voldoende, slecht, goed dan wordt hun eindcijfer een 7! (6 + 1g +0v - 1s +1g = 7)



Les 1 - Britain & its colonies
Week 10 - woensdag 2 Februari


De eerste les van mijn P-taak. In deze les werkten de leerlingen aan een inleidende opdracht die hun voorkennis min of meer activeerde.
Er waren 20 vragen. De eerste tien gingen over specifieke kenmerken van de vier landen: de VS, Groot Brittannië, Australië en India. Per vraag werden vier foto's getoond, waarbij elke foto aan een land moest worden gekoppeld.
De ander tien waren meerkeuze vragen waarbij maar een antwoord mogelijk was.
De leerlingen mochten zelf het antwoord op het internet opzoeken.

3e uur TH1a
Deze klas begreep de opdracht snel en ging aan het werk, de meesten hadden aan het eind van de les ook alles af.

4e uur TH1b
Deze klas was niet zo snel van begrip en vroeg vaak om uitleg. Uiteindelijk bleek het aan hun luiheid te liggen; hadden ze bijvoorbeeld de uitleg nog niet gelezen. Deze klas was aan het einde van de les nog niet klaar met de opdracht.


Les 2 - The History of the British Empire
Week 11 - Woensdag 9 Februari

De tweede les was een lees/ luister en kijk oefening. De leerlingen kregen twee teksten, eentje daarvan stond niet in de juiste volgorde. Om deze tekst in de juiste volgorde te krijgen moesten ze op YouTube naar een filmpje kijken en luisteren om zo de tekst, die precies hetzelfde zei als wat in het filmpje werd gezegd, weer in de juiste volgorde te zetten. Daarna moesten ze nog de vragen beantwoorden die over de twee teksten gingen.

3e uur TH1a
Ook dit keer begreep de klas al snel wat de bedoeling was, ze vonden het wel lastig maar ze deden goed mee.

4e uur TH1b
Deze klas begreep er minder van als hun parallel klas. Ze deden er langer over. Sommigen waren al klaar terwijl anderen nog moesten beginnen. Toch waren ze wel goed bezig.


Les 3 - What 'bout them (Funny Facts)
Week 12 - Woensdag 16 Februari

Deze les was een praat les. Ik paste de werkvorm 'experts' toe. Ik verdeelde de klas in drie even grote groepen. Elke groep specialiseerde zich in een van de drie landen: Australië, VS of India. Eenmaal genoeg besproken en geleerd maakte ik drietallen, waarbij 1 van elk onderwerp de andere twee moest vertellen over zijn/ haar onderwerp.

3e uur TH1a
De leerlingen in deze klas hadden zelf weetjes opgezocht, Lichtelijk rumoerig werkten zij in groepen aan de opdracht. Daarna gingen ze in drietallen elkaar vertellen over 'hun' land. Aan het eind liet ik hun weer op hun plek zitten en controleerde ik bij sommigen wat ze hadden geleerd over de twee andere landen dan zijn/ haar originele.
Toen dat voorbij was legde ik de bedoeling van de 4e en laatste opdracht uit, en toen was de les afgelopen.

5e uur TH1b
Deze leerlingen hadden niets meegenomen, ik had door ook geen opdracht voor gegeven. Deze klas deed het met feiten die ik had opgezocht. Het eerste gedeelte ging wel goed, maar toen de drietallen moesten worden gemaakt werden de leerlingen druk. Sommige groepjes deden hun best, anderen helemaal niet. Al snel liet ik hun weer op hun plek zitten en besprak ik kort de opdracht, die in deze groep niet zo'n groot effect had. Teleurgesteld ging ik verder met de uitleg van opdracht 4. Hier gingen ze nog mee bezig totdat het tijd was.


Les 4 - A Day in New York
Week 13 - Woensdag 2 Maart

In deze opdracht moeten ze een kort verslag schrijven over een fictionele dag die ze hebben gehad in New York. Allereerst moeten de leerlingen een lijstje samenstellen met daarin 3 activiteiten die uit te voeren zijn in de stad. Daarna moeten ze de tekst schrijven over de dag waarin ze naar mininaal een van de drie activiteiten zijn geweest.


3e uur TH1a
Deze klas is snel aan de slag en blijkt heel productief bezig te zijn, er worden mooie en leuke verhalen bedacht. Het jammere is dat Google Translate zo'n makkelijke optie is. Veel leerlingen typen eerst hun tekst in het nederlands en gooien het dan in een keer door de vertaler, dit vinden ze dan voldoende en leveren ze bij mij in. Nu zit ik opgescheept met goed bedoelde maar grammatikaal slechte teksten.



5e uur TH1b

Deze klas was wat meer aan het hanussen met de opdracht, veel vragen werden gesteld en pas op het eind bleek dat velen het hadden begrepen. De variatie was groot, van sommigen kreeg ik hele mooie zelf geschreven stukken, van anderen belabberde vertalingen.

Het was wel een activerende opdracht voor beide klassen, alle leerlingen gingen er helemaal voor. Tientallen vragen en mooie opgemaakte en geschreven stukjes zijn hier het bewijs van.