KT1b - 4e uur
De boodschap is blijven hangen, ik begin de les met het nakijken van een opdracht. Ik hoef de klas alleen maar te herinneren aan de vorig les en ze zijn weer stil en braaf bezig.
Toch wordt de klas langzamerhand steeds rumoeriger. Dat ik een stoorzender van achterin de klas vooraan bij mijn bureau neer zet helpt wel.
Tijdens mijn uitleg herinner ik ze nogmaals aan de consequenties en tijdens het maken van de oefening zijn ze wederom verbazend rustig.
In de tweede helft van de les leg ik uit wat de 5W's en de H in het Engels zijn, tijdens deze uitleg wordt de klas echter weer druk. Ik word boos, verhef mijn stem en stuur uiteindelijk twee jongens weg.
Ik zet de klas weer aan het werk met een opdracht over mijn uitleg. Er is een meisje druk aan het fluisteren en irritant aan het giechelen. Na een waarschuwing houd ze niet op en ook zij mag vertrekken.
Alsof ik de smaak te pakken heb.
Coach's Quotes:
- Bij het nakijken moet je weer dreigen, nu niet meer doen, bij de volgende keer BAM... eruit!
+ Je legt opdracht 29 goed uit, je zet ze aan het werk en herhaalt dat ze goed mee moeten doen anders...
Woensdag 16 Februari
KT1b - 5e uur
Een verschrikkelijke les! Ik zat in een W-gebied met de klas. De klas was aan het uitdagen en werkte niet mee. Eerst waren er geen boeken, daarna waren ze drukker met zichzelf etc.
Ik liep rond en maande ze aan om aan het werk te gaan. Dit werkte en de klas begon ietwat productiever te worden.
Op aanraden van mijn coach verplaatste ik een jongen, wat enig effect had.
De puf is eruit en de leerlingen doen bijna niks. Mijn coach wil dat ik sneller reageer, daadkrachtig en beslist. Ik moet strenger optreden. Wat tot nu toe heeft gewerkt in mijn lessen in een normaal klaslokaal is helemaal vedwenen.
Ook op aanraden van mijn coach zet ik een meisje apart in aangrenzende studio. Daar gaat ze echter niet bezig met haar werk, ze staat door het raam te kijken, gebaart naar vriendinnen, die ondertussen giechelend en onproductief in een hoek zitten. Ik probeer iets uit te leggen maar het bord werkt niet mee, het meisje in de studio stoort en het gechiechel is veranderd in irritant gelach.
Ik stuur het meisje uit de studio om zich te gaan melden.
Ik raak mijn puf kwijt en wou dat de les voorbij was.
Ik stuur het giechel meisje na een belachelijke opmerking weg, iets wat haar nog meer doet lachen. En haar overgbleven vriendin rolt bijna over de vloer, ook deze mag vertrekken.
Nu de dames eenmaal weg zijn is de les opeens een stuk rustiger. Ik kijk nog een opdracht na, wat opeens heel gemakkelijk gaat.
Coach's Quotes:
- Je moet daadkrachtiger worden, sneller reageren, beslist reageren en je niet laten afleiden door allerlei onzin vragen.
+ Je wilt beginnen, het gaat beter, maar de klas is nog steeds aan het uitdagen. Je loopt rond en zit er bovenop, dit werkt, houd dit vol.
Mijn + & - punten:
- Ik laat het er op aankomen. Het is inderdaad wat mijn coach zegt, dat ik eerder en standvastiger moet reageren.
ABC
Aan de hand:
De klas werkt op geen enkel vlak mee, de ruimte is niet efficient, het bord is stuk, alle factoren maken het een rot les.
Belangrijk voor mij:
Het is vermoeiend, leerlingen die niets willen zijn lastig om te motiveren. Ook moet ik op zoek naar een manier van lesgeven om mij in een W gebied staande te houden. (Deze zijn overigens niet bedoeld voor theorie lessen, maar vertel dat maar aan de roostermakers.)
Conclusie:
Ik moet improviseren en voornamelijk volhouden. Uiteindelijk vind ik wel een manier om me staande te houden en de leerlingen te motiveren (hoop ik).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten