zondag 27 februari 2011

Week 10 - 3 - Op zoek naar effectiviteit

Woensdag 2 Februari


KT1b - 1e uur


Het eerste lesuur van de dag, wat ervoor zorgt dat de leerlingen nog wakker moeten worden. De klas is rustig, in tegenstelling tot de les afgelopen dinsdag.
Ik zit in een groot W-gebied met de klas, waardoor de leerlingen verspreid zitten. Het is lastig om in zo'n gebied les te geven maar vanwege de vroegte gaat het wel.
Het eerste gedeelte van de les verloopt lekker rustig, de leerlingen doen goed mee en doen braaf de opdrachten. Het nakijken hiervan gaat redelijk gemakkelijk. Er is alleen een meisje, Vera, die steeds om aandacht vraagt. Naarmate de les vordert wordt de klas wat drukker, ze zijn duidelijk wakker. Een groep jongens achterin de klas zijn druk bezig met andere dingen dan Engels. Ik spreek ze hierop aan en uiteindelijk verplaats ik twee van de 5 om de groep rustig te krijgen. Dit heeft amper effect want de drie overgebleven jongens gaan vrolijk verder met van alles en nog wat. 
Ik zeg hier wat van en in eerste instantie gaan ze aan het werk maar wanneer ik mijn rug keer zijn ze weer net zo druk bezig als daarvoor. Het einde van de les verloopt niet geheel soepel, ik ben ietwat te vluchtig met het bespreken van een oefening en het wordt rumoeriger. 
De les eindigt abrupt. Mijn coach wijst mij erop dat ik strenger moet op treden en desnoods iemand eruit moet sturen om de klas duidelijk te laten merken dat ik niet met mij laat sollen. Iets voor de volgende les...


Coach's Quotes:
- Ik vind dat je oefening 16 niet goed hebt gedaan , ook dat had je op moeten schrijven of op laten schrijven. Dit ging veel te onduidelijk.
+ Je zet de kinderen aan het werk en dat doen ze braaf.


Mijn + & - punten:
- Het W gebied en de klas werken mij effectief tegen. Ik houd niet van deze gebieden om les te geven, de leerlingen zitten te verspreid, waardoor je nooit iedereen even effectief bereikt.
De klas zelf is ook nog eens een snel afgeleide drukke klas, dit samen werkt niet mee  aan een effectieve les.
- Ik raffel de les af, de drukke klas werkt vermoeiend en ik weet niet meer hoe ik het aan moet pakken. 



ABC
Aan de hand:
Ik weet niet het gewenste resultaat te behalen, in mijn les, met deze klas.
Belangrijk voor mij:
Welke middelen en methodes kan ik gebruiken om deze klas bij de les te houden, te boeien en te doceren?
Conclusie: 

KT1b is geen gemakkelijke klas en werkt niet bepaald motiverend voor mijn stage. Ik moet de juiste manier vinden om deze klas effectief te kunnen onderwijzen. Deze heb ik tot dusver nog niet gevonden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten