maandag 28 februari 2011

Week 11 - KT1b

Dinsdag 8 Februari
KT1b - 4e uur


Deze les begon rumoerig, de klas was weer even druk als altijd en het koste me veel moeite om ze redelijk stil en aan het werk te krijgen. Ik deed luisteroefeningen met de klas. De eerste ging zonder problemen maar bij de tweede keer luisteren begonnen sommige leerlingen er doorheen te praten. Ik ben afgestapt en duidelijk gemaakt dat ze stil moesten zijn een mee moeten doen. Dit werkte redelijk. 
Ook deze les hammerde mijn coach erop dat ik me meer moest laten gelden. Op weinig stemverhef na dwing ik weinig autoriteit af. 


Coach's Quotes:
- Je zet de leerlingen aan het werk, maar het blijft rumoerig...
+ Je spreekt de 'Heren achterin' aan en verheft je stem, dit werkt. Dit kun je best vaker doen.


Woensdag 9 Februari
KT1b - 1e uur


Wederom het eerste uur en de leerlingen zijn nog te slapperig om druk te doen. Ik ga bezig met leesopdrachten. Ik laat leerlingen stukjes tekst hardop voorlezen en help waar nodig. Dit gaat goed en het blijft rustig. Als de leerlingen eenmaal aan het werk zijn blijken ze wakker te zijn geworden en wordt de klas drukker. Ik loop rond en wijs de leerlingen op het werk, opdat ze ophouden met kletsen en andere dingen doen. Dit werkt maar tijdelijk, als ik eenmaal mijn rug omdraai beginnen ze weer te praten. 
Ik ga voor de klas staan, verhef mijn stem en ik laat de leerlingen duidelijk merken wat de bedoeling is en wat de consequenties zijn als zij niet normaal aan het werk gaan. 
...!...
Ik heb de stap gezet! De sfeer verandert meteen en de meest spraakzame leerlingen duiken in hun werkboek om bezig te gaan met het werk. Een enkele leerlingen probeert weer te gaan praten maar als ik eenmaal waarschuw dat het een laatste waarschuwing is gaat deze weer net zo snel aan het werk. Een jongen, altijd al een praatgraag persoon, durft het om zijn klasgenoot aan de andere kant van het gangpad aan te spreken. Ik houd voet bij stuk, heb gewaarschuwd en stuur hem mijn les uit. Hadden het stemverheffen en de waarschuwing het al niet gedaan, dan was dit wel de juiste boodschap voor de klas. De rest van de les verliep rustig. Ik hoefde maar de naam te noemen van iemand die wou gaan praten en diegeen was meteen weer stil.
Mijn coach was trots om mij :p 
'I'm so proud... houd dit vol!'


Coach's Quotes:
- Het nakijken gaat rumoerig, ik wil nu echt dat je een daad stelt, dit kan echt niet
+ Mogesa verteld een verhaal over een meisje voor een trein of zoiets en jij laat je hier niet door afleiden, goed zo.


Mijn + & - punten:
+ Het was een drempel waar ik overheen moest, ik had nog nooit iemand er uitgestuurd. Deze gebeurtenis geeft meer vertrouwen, ik heb weer iets geleerd: de durf om dit te doen. 



ABC
Aan de hand:
De klas is druk en ik moet mij meer autoritair opstellen wil ik overwicht behouden.
Belangrijk voor mij:
De durf om streng te zijn. Nog steeds vind ik het lastig om in een klas van mijn coach de overwichtige leraar te zijn. 
Conclusie: 
Ik ben te braaf bezig tijdens het lesgeven, Het heeft met durf te maken en dat heb ik nu aangepakt en toegepast. Nu moet ik het zo houden. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten