De eerste en tweede klassen van het Aletta Jacobs College hadden sportdag, daar niets te doen focusde ik mijn aandacht op een andere school:
Mijn oude school, Somar's stage school!
Ik had die dag niets te doen en om toch nog wat tijd aan Stage te besteden bezocht ik mijn oude school. Het was grappig en leuk om mijn oude leraren weer eens te zien en te spreken en daarnaast als LIO met mede studenten over hun stage praten.
Ik onmoette Sari en Somar in de pauze en tijdens hun tussenuur hadden we het over de school en onze stage. Na dat tussenuur moest Somar lesgeven en Sari zou haar coach bijstaan in de les. In dit geval moest ze met wat leerlingen een toets bespreken en daar heb ik bij geholpen.
Woensdag 8 December
Mijn klas had een SO! Ik wist niet precies hoe ik deze moest afnemen, maar ik werd meteen het diepe ingegooid. Op het begin na ging het tijdens het SO verder prima. Ik deelde de blaadjes te vroeg uit, waardoor sommige leerlingen al met de toets bezig waren terwijl anderen nog geen blaadje hadden. Toen alles was uigedeeld en ik wat uitleg had gegeven ging de rest goed.
Na de toets ging ik verder met het huiswerk: de grammatica en de Stones. De vorige les hadden Marco en Melanie hun antwoorden op het bord geschreven, dit deed ik nu zelf. Uit ervaring blijkt dat zo'n actie te lang duurt en dat veel leerlingen die zitten te wachten andere dingen gaan doen. De klas valt praktisch uit elkaar. Daarom deed ik het zelf. Het nakijken ging zonder problemen.
Daarna gingen we verder met de volgende opdracht. Maar daar bleek dat de leerlingen er niets van begrepen. Het was moeilijk om dit te bespreken en alles schreeuwde om extra uitleg.
Zinvolgorde begrepen ze niet, en ik besloot daar de eerstkomende les uitgebreid aandacht aan te besteden.
ABC
Aan de hand:
Ik heb nog nooit een SO gegeven, en tijdens deze begonnen sommige leerlingen al terwijl ik nog aan het uitdelen was.
Belangrijk voor mij:
Ik moet duidelijk zijn. Vooraf uitleg geven en dan pas uitdelen.
Conclusie:
Ik wil vaak te snel, ik maak eerst groepjes en geef dan uitleg, ik deel eerst uit en als dat gebeurt is begin ik met de uitleg; leerlingen zijn dan allang bezig met de groepen of de toets. Het ligt voor de hand dat de volgorde simpelweg veranderd moet worden.
Coach's Quote:
- Een SO: zorg voor stilte voordat je gaat beginnen. Start centraal, zo voorkom je dat je alles 22x moet vertellen. Als het zo rumoerig is kunnen ze overleggen...
+ Je zet Salih apart, goed! Het wordt er ook rustiger door!
+ Als je denkt dat ze nu druk zijn moet je ze volgende week zien...!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten