Om het boek te vermijden maakte ik een spel memory aan de hand van de vocabulary woordjes uit het hoofdstuk. Er zat een SO aan te komen en een extra oefening leek mij wel handig.
De groep werd verdeeld in vier kleinere groepen en elke groep kreeg zijn eigen set.
Ze snapten het niet!
Sommigen kenden het spel Memory niet eens. En daar had ik nou net niet op gerekend. Dat ze het niet snapten zorgde ervoor dat veel leerlingen niet meer meededen. In een groep was het spel al snel niet meer belangrijk en zaten de leerlingen te praten over van alles en nog wat. In de andere groepen ging het beter.
Nadat de rek er echt uit was ben ik verder gegaan met de les, een leestekst. De les was echter snel ten einde en het werd weer huiswerk, ditmaal heel vluchtig opgegeven aan het einde van de les.
ABC
Aan de hand:
Het spel Memory loopt niet als verwacht. De leerlingen kennen het spel niet, zijn niet geïnteresseerd.
Belangrijk voor mij:
Beter rekening houden met (voor)kennis en uitwerking
Conclusie:
De volgende keer moet ik me beter voorbereiden. Hoe leg ik het spel uit, hoe verdeel ik de groepen, wat doe ik als ze vast lopen. Ik was te simpel bezig.
Coach's Quote:
- Je gaat nu klassikaal uitleggen wat de bedoeling is, terwijl de leerlingen in hun groepjes zitten, hun kaartjes te bekijken. Dit is niet slim, zo moet je elk groepje nog een keer uitleggen wat de bedoeling is.
+ De leerlingen zijn 'eager' om te tekst te lezen, dat is goed. Je stimuleerd dit ook. Je helpt ze een beetje met de tekst.
Woensdag 1 December
De les gaat verder met de als huiswerk opgegeven leestekst. Deze gaat over Cesar Milan (fascinerende man btw), en de leerlingen snappen de tekst niet helemaal.
Daarom neem ik de hele tekst nogmaals klassikaal door. Daarbij moeilijke stukjes vertalend en de leerlingen zelf conclusies laten trekken. Het helpt en de vragen worden langzamerhand beantwoord. Deze les maakte mij trots, een geweldig gevoel als je merkt dat de leerlingen het beginnen te snappen terwijl ze het ook nog eens eigenlijk zelf doen.
Na de leestekst was het tijd voor grammar en de daarbij horende Stones. De meeste opdrachten waren geen probleem en veel uitleg was niet nodig. Ik liet leerlingen hun antwoorden op het bord schrijven om het daarna te bespreken maar de tijd was op. Ik ging het de volgende les bespreken. Ik gaf huiswerk op, samen met een SO. En daarmee was de les echt op.
ABC
Aan de hand:
Tijdbewaking is moeilijk zonder horloge
Belangrijk voor mij:
Tijd is essentieel in een les en ik moet er beter op letten om zo de geplande stof beter te kunnen verdelen.
Conclusie:
Ik moet een horloge kopen! Ik draag geen klok, en telkens op je mobiel kijken is geen goed voorbeeld. Gelukkig heb ik het kunnen oplossen met de computer aanwezig op het bureau in het lokaal, ik lees daar nu de tijd vanaf.
Coach's Quote:
- Marco en Melanie staan te schrijven en de rest van de klas is met iets anders bezig. Dit is wel een nadeel van zoiets doen.
+ De klas start lekker, tijdens de oefening doet de klas goed mee. Je hebt goed de touwtjes in handen. Jij beslist wat er gebeurd en je bordgebruik is prima. Je loodst de kinderen door de tekst. Even vragen of het ook moeilijk was; prima!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten