dinsdag 28 december 2010

Week 3 - Small steps on the Stepping Stones

Dinsdag 23 November

Ik had er geen zin in. Het stond me eerlijk gezegd een beetje tegen. Vorig jaar op het Werkman heb ik mijn eigen gemaakte lessen gegeven. Geen boeken, geen vast staande opdrachten. Ik had alles zelf gemaakt, gepland en uitgevoerd zoals ik het voor ogen zag. En dat vond ik prettig. Heel prettig!
Maar het moets er toch van komen. Het was nogal plotseling, ik kreeg het boek in handen gedrukt en ik mocht de volgende les geven. Het leek me wel spannend. Maar tijdens de voorbereidingen ergerde ik me toch aan de beperkte vrijheid, aan de rechtlijnigheid van het boek. Ik snap wat de opdrachten voorstellen en wat er moet gebeuren, maar ik ken de uitwerking niet. Zelfs ik weet niet wat er gezegd gaat worden tijdens een luisteropdracht, en ook ik mag naar de juiste antwoorden raden. Stepping Stones is nog steeds een grote verassing voor mij...

En met die verassing begon ik aan mijn eerste les.
Ik begon daar waar mijn coach/ hun leraar gestopt was. Het was tijd voor een luisteropdracht over dieren. Eerst was er een advanced organizer met vocublary woordjes die tijdens het luisteren van pas zouden komen. De leerlingen moesten de juister vertalingen aan elkaar koppelen een zo een woord ontdekken. Het overgrote deel van de klas ging hiermee bezig, een kleiner deel had het al gedaan en kon even niets doen. Mijn coach adviseerde mij om dan iets achter de hand te hebben, een extra opdracht of iets dergelijks. Maar om dat tussen opdrachten te gooien van een luisteropdracht lijkt me nogal raar.
Anyways, de opdracht was af en het nakijken kon beginnen. dit ging wel vlot, maar ik mocht wel meer gebruik maken van het bord om bijvoorbeeld antwoorden op te schrijven.
Het luisteren begon nu daadwerkelijk een alle leerlingen deden braaf mee. Mijn uitleg van de opdrachten was wat summier maar na twee keer luisteren begrepen de leerlingen het en hadden ze alles beantwoord.
Daarna leidde ik een leesopdracht in. De les was echter bijna ten einde en de leesopdracht werd huiswerk voor de volgende dag. Daarna deden we nog een vocabulary oefeningen om de overige tijd te vullen.

ABC
Aan de hand:
Drie jongens zitten bij elkaar en zijn druk bezig met van alles en nog wat behalve de les. Ik heb het door en zeg er wat van maar dat is niet genoeg.
Belangrijk voor mij:
Ik kan hier meer aan doen. Een simpele opmerking doet het 't niet.
Conclusie:
Ik moet durven harder op te treden. Gebruik maken van de 'Ik wil' regel en ze desnoods ergens anders neerzetten.

Coach's Quote:
- Met het nakijken van zo'n invuloefening is het wel handig om het bord te gebruiken. Sommige leerlingen zijn niet zo snel en kunnen het dan niet meer bijhouden...
+ Tijdens het nakijken geef je iedereen de beurt, je verdeeld het goed, iedereen moet meedoen.


Woensdag 24 November

Er was huiswerk en dat werd besproken. De leestekst was door iedereen gelezen, alleen hadden sommigen de laatste opdracht nog niet af. Daarom liet ik de leerlingen deze eerst afmaken alvorens na te gaan kijken.
Toen de klas rumoerig werd bleek dat ze klaar waren met de opdracht, ik liet het even te lang doorgaan voordat ik met nakijken begon.
Een leerling was aan het spellen met een mini-skateboard en deze heb ik ingenomen. Daarnaast waren er een paar leerlingen met andere dingen bezig, als groep, en deze heb ik apart gezet. Dat was voor mij de eerste keer dat ik dat deed, iets wat ik niet zo snel zou hebben gedaan. Maar ik was blij dat ik het deed. Het hielp ook, meteen, de rest van de klas, deze werd veel rustiger.
Na de leesopdracht was er weer een luisteropdracht. Ik las een opdracht verkeerd en begon al met de audio, dit was een opdracht te vroeg en drie opdrachten later zorgde de instructie 'luister opnieuw' voor een overkill. Tijdens de laatste opdracht haperde de apparatuur en viel het uit. Gelukkig hadden wij de oefening zo vaak gehoord dat het een kwestie van geheugen werd. Het kwam allemaal goed.


ABC
Aan de hand:
De hele klas is klaar met de opdracht en wordt rumoerig
Belangrijk voor mij:
Ik moet hierop inspringen en niet wachten tot een juist moment
Conclusie:
Ik moet beter aanvoelen wanneer het tijd is om verder te gaan. Ik beslis hoe de les verloopt, niet de klas.


Coach's Quote:
- Je wilt verder 'SSSSSTT!', wachten op stilte. Zorg dat iedereen stil is een meedoet
+ Je zet Jim voorraan. Goed zo! Aanpakken die handel!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten