Een vrije dag in de toetsweek, dus stage!
TH1a - 2e uur
Ik gaf een SO af. Een herkansing voor de klas omdat het vorige SO niet zo goed was gemaakt.
Ik begon de les, wachte totdat het rustig was en begon met de aankondiging van de overhoring.
Ik zorgde ervoor dat leerlingen uit elkaar zaten en enkel een pen op tafel hadden.
Ik legde uit wat er van de leerlingen verwacht werd bij elk onderdeel en daarna deelde ik de toets uit.
Daar werd braaf een halfuur van de les aan gewerkt en toen iedereen klaar was nam ik de toets in en ging verder met de les.
Woensdag hadden ze een Proefwerk en daarom wou ik de laatste puntjes op de I zetten. Ik besprak de grammatica van het vragen maken met To Do en vroeg daarna of de leerlingen zelf nog vragen hadden of iets niet snapten. Dit was niet het geval en daarom ging ik verder met een oefening over de Stones. Een leerling voor de klas heeft een dier in gedachten en de rest van de klas moest aan de hand van de stones vragen wat voor kenmerken het dier had om zo te kunnen concluderen welk dier het was. Hiermee kon ik de rest van de les vullen en toen was er pauze.
Coach's Quotes:
- Nadat je het SO hebt opgehaald gaan de leerlingen lopen en kletsen.
+ Jij hebt nog 15 minuten over en moet een beetje improviseren. Je gaat bezig met de stones. Leuk! Leuk!
ABC
Aan de hand:
Ik heb mijn uitleg gedaan, de leerlingen snappen het en er is tijd over. Ik gebruik en back up om de klas bezig te houden en te activeren.
Belangrijk voor mij:
Mijn coach hamert er al een lange tijd op dat ik dingen bij de hand moet hebben voor het geval de les eerder is afgelopen. Dat had ik deze les. Ik had een activiteit met de stones gevonden en deze gebruikt om de tijd te vullen.
Conclusie:
Langzaam valt alles op zijn plaats, goed geoliede les, extra opdrachten, orde etc. Ik werk aan mijn feedback en het heeft succes.
De rest van de dag...
Na de les en de pauze was het tijd voor Dr. SchoolArt. Een cultuur project waarbij eerste en tweedejaars VMBO kunnen kiezen uit workshops rondom theater maken en daar dan een halve dag mee bezig zijn.
Samen met mijn coach Helen zaten wij bij de workshop Maskerspel, waarin de leerlingen les kregen in toneel spelen met een masker op. Helen en ik waren een beetje de politie die de leerlingen die meededen in bedwang hielden terwijl de cursist de echte les gaf.
Na verscheidene activiteiten met de masker werden er drie kleine stukjes gemaakt die later getoond werden aan de groep 'grime'.
Om half drie was alles afgelopen...
Mooi om te horen dat alles op zijn plaats begint te vallen,,en dat terwijl je nog een halve stage voor de boeg hebt. Leuk ook die dramaworkshops.
BeantwoordenVerwijderen