zondag 21 november 2010

Week 2 - Ziek zijn in het verkeer is lastig

Dinsdag 16 November

Jaleesha en ik komen vol goede moed de lerarenkamer binnengelopen. Nog geen teken van onze coach dus we vermaken ons wat met koffie, een lesboek, een krant uit de bus en wat wel niet meer. Plots krijgen we van een docent een briefje aangereikt. Hierop staat dat wij bepaalde boeken moeten kopiëren. Wat het doel is, welke boeken precies en wanneer is ons niet duidelijk. Wanneer wij ernaar vragen komt de grote openbaring; onze coach is ziek! De kwartier die daarop volgde was het voor ons niet duidelijk wat te doen. Weer naar huis gaan? Die boeken kopiëren of... tja, wat anders?
Het hele team, door onze verbazing enorm actief geworden, was ondertussen bezig om vervanging te regelen. Wij konden wel met die en die meelopen en misschien konden we ook wel bij haar een lesje meekijken. Even later was het duidelijk en stond 70% van het plan stevig op zijn poten.
Wij konden meegaan naar een les verzorging. Daar waren de kinderen bezig met een project over Clini Clowns. Wij kregen de mogelijkheid om de verslagen van een andere klas te beoordelen en deze te vergelijken met die van de docent. En aangezien de helft van de leerlingen in een ander lokaal zaten en de andere helft achter een computer, gingen we dat maar doen.
Aan het eind van de les gingen we vergelijken. het bleek dat onze beoordeling veel strenger was dan die van de docent. En daardoor drukte ze het op ons hart om wel te bedenken dat het VMBO kinderen zijn. Later bleek dat ze het voor het overgrote deel wel met ons eens was.
Een mooi eerste  voorbeeld voor PTaak 5!
Daarna kwam de pauze en hierin werden de puntjes op de i gezet wat betreft onze alternatieve dag.
De volgende les was Aardrijkskunde. Een leuke klas die we daarna nog een keer bij Handenarbeid zouden zien.
De docent was ook anders dan wat we tot nu toe hadden gezien, zij ging op een meer informele manier met de leerlingen om. Wij verbaasden ons hierover, aangezien meneer Lotgering ons op de eerste dag had gezegd dat wij 'leraren' zijn en een duidelijke afstand met de leerlingen moesten houden.
Deze docent Aardrijkskunde maakte de afstand iets korter maar wist alsnog als leraar boven de klas te staan.
De leerlingen gingen ook leuk met haar om. Ze waren voor beroepsoriëntatie naar een bedrijf geweest en daar vertelden ze in geuren en kleuren over. Daarnaast waren ze zeer geïnteresseerd in Jaleeshe en mij.
Daarna vertrokken we naar Handenarbeid waar we dezelfde klas weer tegenkwamen.  De helft van de klas was bezig met een nieuw tekenproject (Teken een landschap met grondlagen) terwijl de andere helft het vorige project (Maak een muursteen) aan het afronden waren.
De lerares was duidelijk en kort in haar instructie en ze articuleerde duidelijk. Er was weinig te observeren en daarom gingen we kijken naar wat de leerlingen als muursteen aan het maken waren.
Daarna was de dag voorbij en gingen we een onzekere woensdag tegemoet; wat te doen als onze coach nog steeds ziek was?

Woensdag 17 November
Onze coach was niet meer ziek. Ze was stralend aanwezig. Vandaag zou er van lessen niet veel terecht komen omdat de school en verkeersmarkt had. Alle onderbouw klassen kregen lessen over Alcohol in het verkeer, Treinen, Ambulances en EHBO en de dode hoek. De mentorklas van onze coach had om half twaalf de eerste les van de verkeersdag en de andere klassen waren toen al bezig, we hadden dus niet te doen en konden het daarom over onze stage hebben. Nog voordat het eerste woord over 'hoe-nu-verder-tot-30-maart-!' gevallen was kwam een docent binnenstormen met het nieuws dat een klas op Helen stond te wachten, want ze hadden les. Helen, helemaal verbaasd, was nu de weg helemaal kwijt (ze snapte het rooster van de verkeersdag al niet), pakte haar spullen en we gingen op weg naar de klas.
Eenmaal gesettled in een lokaal komt er een andere docent binnen. En toen moesten we weer verkassen, het lokaal was bestemd voor een verkeersdag activiteit.
Eenmaal gesettled in een ander lokaal was er weinig van de les over en na een luister oefening en Vocabulary woorjesbingo was de les voorbij.
Daarna bleek Helen ook nog mentor klas te hebben.
Ook deze dag gebeurde er vrij weinig, na de mentor klas begon de verkeersdag en deze eindigde om 3 uur.

Vanaf komende weer mogen Jaleeshe en ik les geven. Ik aan de TH1b klas en Jaleeshe aan de KB1b klas.
Het wordt een les van luisteren en lezen... denk ik!

1 opmerking:

  1. Zo te horen een chaotisch maar leuk en leerzaam begin! Ik ben zeer benieuwd naar jullie eerste leservaringen. Zet ze erop!!

    BeantwoordenVerwijderen