Ik was eigenlijk van plan om halverwege de les de leerlingen bezig te laten gaan met hun toneelstukjes. Een klein project voor drama op de NHL. Maar ze waren zo braaf bezig met de Test Yourself van het boek dat ik ze maar gelaten heb. Na alle drukte en enthousiasme van deze klas was het prettig om ze zo braaf bezig te zien. De toneelstukjes moesten maar wachten.
Woensdag 16 Maart - 4e uur
Nu was het wel tijd voor de toneelstukjes. Alleen nu puntje bij paaltje kwam was opeens de helft van de klas ziek. De andere helft die wel een toneelstukje deed maakte zich er snel van af door een afgeraffeld gesprekje te vertonen. Een mislukt project.
De volgende keer dat ik dit doe moet ik duidelijker zijn, dat ontbrak er aan in dit geval.
Toen de toneelstukjes geweest waren mochten de leerlingen acher WRTS om woordjes en zinnen te leren voor de aankomende toets.
Deze les was eigenlijk de laatste die ik aan deze klas gaf. (Op de toets na...)
ABC
Aan de hand:
Een project moet zo duidelijk mogelijk worden uitgelegd. Leerlingen vergeten snel.
Belangrijk voor mij:
Ik heb veel gevraagd van deze klas met de toneelstukjes. Ik was niet duidelijk genoeg over de opdracht, over de reden, waarom en hoe... Het ontbrak er een beetje aan. Daarnaast moesten de toneelstukjes in het Engels zijn, maar doeltaal is geen voertaal en echt spreken hadden de leerlingen nog nooit gedaan: dit maakte deze klas/ stage daarvoor niet bepaald geschikt.
Conclusie:
Beginsituatie is belangrijk met dit soort projecten. De volgende keer moet ik duidelijker zijn en kijken of, dat wat ik vraag, haalbaar is.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten